Tuesday, November 10, 2009

"THE PERFECT TEARS"


salam all..
hari ni ingat nk blogging awal ckt dari biase. tp dh lewat pon sbnrnye. never mind lah..janji page ni tak kosong..

ape nk share ye...ermm,btol2 melayang je rase kpla ni. berdenyut2. like it is having an underground gig or sumthin. sakitnye tatau nk ckp. telan uphamol kang alamat mimpi la smpai ke siang. hmm,ubat farmasi..camtu la..keje nk menidurkan org jek. that's why i call it "lullaby capsule"..i wonder why there'r no inventors out there ever created sumthin like tukul ke..kayu besbol ke..alu lesung ke..yg bole guna buat ketuk klpa insan2 yg menderita migrain ni. tgah2 bedenyut cmni mmg heaven gilaks la kalo dpt ketuk dgn bnd2 yg selamat utk mengetuk. erk? ntah la ape aku merepek ni...

back to the topic..(ade ke topic?)whateva..ermm,this morning i was supposed to get up having a big smile on my face. yela..tido dah best. bangun pon mst la best jgk kan. lagi2 CHELSEA menang ngn ManU smlm, kire bole senyum gelak dlm tido la (mimpi pekena banana split ngn Ancelotti siap)..tp kusangka panas sampai ke petang, rupanya tsunami di tengahari.."hujan" yg x sepatutnya turun akhirnya jatuh jgk menyembah si smile..hmmmmm..ape kene ntah ngn aku ni.."hujan" tak benti2..tak penah alam dibuatnye "hujan" gaye org tak betol camni. huhu..but i tell u what, bukan aku sorang jek yg x betol hari ni. rupenye ade gak roomate kesayangan aku "hujan" smpai mata dh naik mcm kena sengat tebuan..hehe. kutuk org sendiri tak sedar..

pernah tak korang rase nak "hujan" tanpa sebab? aku pernah, sbb hari ni pon memang aku "hujan" wifout any reasons. believe it or not? hehe..believe je la..skali aku teringat satu buku ni. HIKMAH TERAPI AIRMATA MENANGIS KERANA ALLAH karya Hasan bin Muhammad Ba’i Mu’aibid. i've read it once but not sure when or where. buku ni cerita tentang hikmah sejenis bendalir yg keluar dari mata ketika manusia sedang menangis..airmata la tuh..antaranya mcm yg listed below..

*Menangis merupakan cara semulajadi untuk membuang unsur-unsur membahayakan diri tubuh manusia.Unsur-unsur ini dijana oleh tubuh ketika manusia sedang mengalami ketakutan.
*Otak bekerja mengeluarkan unsur-unsur kimia yang terdapat pada air mata yang menjadi tempat bersarangnya rasa sakit.
*Menangis dapat menambah jumlah degupan jantung dan dianggap sebagai latihan yang berguna bagi sekat rongga badan,urat-urat dada dan kedua-dua bahu .Setelah menangis, kecepatan degupan jantung kembali ke asalnya, sehingga akan muncul perasaan tenang.
*Doktor Frey berkata :" Air mata dapat bekerja secara berkesan membersihkan mata kita.Ia mengambil peranan penting dalam meringankan ketegangan jiwa yang mungkin disebabkan berbagai-bagai penyakit, seperti luka pada perut, tekanan darah tinggi dan radang usus besar.
*Dr ini juga menghubungkan di antara ketegangan jiwa dan menangis melalui penelitian ribuan titisan air mata.Ia menemui bahawa air mata mengandungi berbagai-bagai hormon yang di keluarkan oleh tubuh kita ketika kita mengalami ketegangan jiwa.Oleh sebab itu, semasa kita menangis, maka hormon-hormon ketegangan itu dengan sendirinya hilang. Selanjutnya , kita pun berasa lebih baik.
*Dr ini juga menganjurkan kita agar menangis dan melupakan penilaian negetif masyarakat berkaitan permasalahan air mata, kerana menangis bukanlah aib atau kesalahan.Kita tidak perlu selamanya berasa menjadi manusia kuat hingga mengharamkan diri kita untuk menitiskan air mata yang sihat.
*Kajian perubatan juga mengukuhkan bahawa 86% perempuan dan 75% lelaki berasa lega setelah menangis.Dr Frey berpendapat bahawa rasa sedih semula jadi menjadi faktor yang menyebabkan lebih dari separuh air mata manusia tumpah.Sedangkan rasa bahagia adalah faktor yang menyebabkan 20% air mata manusia keluar.
*Dr Bryan Dowt,pakar runding kedoktoran jiwa dan penulis buku popular , "Tempat yang aman untuk menangis" , setelah melakukan tinjauan dan kajian dalam lapangan yang ia jalankan selama 15tahun, berpendapat bahawa tidak boleh menangis merupakan penyebab disebalik aneka jenis penyakit yang sedang berusaha untuk dihilangkan.
*Para ilmuwan telah melakuakn kajian terhadap air mata.mereka menemui bahawa air mata mengandungi 25% protein dan satu bahagian zat besi terutama magnesium.Ini adalah unsur racun yang boleh bebas dari manusia ketika ia menangis.
*Kajian lain tentang air mata dilakukan oleh Dr Frey di Inggeris.Pada satu kesimpulan dia berpendapat bahawa perempuan menangis 65kali dalam setahun , sedangkan lelaki hanya 15kali dalam setahun.Hanya cuma , lelaki dan perempuan menangis pada saat yang sama, iaitu pada saat keluar dari rahim ibu.
*Dr Bulthiyah berpendapat bahawa susunan(sistem) air mata terbentuk dari kelenjar-kelenjar inti, kelompok lain terdiri dari kelenjar bukan inti.Tugas kedua-duanya adalah menghantarkan air mata yang basah itu kepermukaan mata.Ia juga bertugas sebagai poket air mata yang berdaya guna mengolah air mata tambahan, agar fungsi dari sistem air mata itu secara sempurna boleh mengeluarkan lapisan air mata dan selaput dalam kelopak tulang mata.


sekali bace mcm tak caye plak. who wonder airmata tu je pun ade byk sgt hikmahnye. ingatkn kite buang2 jek airmata tu bile2 kite nak..tgok tu ikut kajian,girls nangis 65 kali compare to lelaki yg nangis 15 kali jek setahun. ermm,GIRLSSSS..tu temasukla skali nangis sbb layan korean series..1 series:3 nangis..fuh,lebih 65 kali smggu la kut..

"The perfect tears",this is what tears are made for. airmata yg mengalir kerana dan untuk Allah. airmata yg tumpah bila kita betol2 rase bertuhan. airmata yg jatuh waktu kita terasa cinta Allah menyentuh naluri kehambaan. subhanallah..pernah ke aku mengalami fenomena "the perfect tears" tu? wallahua'lam..apa kata kita sm2 evaluate..muhasabah..koreksi..berapa nisbah airmata kita yg tumpah utk dan kerana Allah b'bndg airmata yg tumpah sia2. dh dpt nnt,kongsiknlah dgn hati masing2..

denyutan makin menggila nih. kalau betol la ada new invention tukul,kayu besbol or alu lesung utk penderita migrain ni aku nk bagi nama.."The Head Banger"..

0 comments :